- Anasayfaya dön »
- İK Uzmanları , İnsan Kaynakları Yönetimi , Strateji , Stres Yönetimi »
- İnsan Kaynakları Yönetimi Sorunlu Çalışanlarla Nasıl Başeder?
Yazan : Unknown
13 Ocak 2015 Salı
Her ofiste veya
çalışma ortamında mutlaka moralleri bozan , enerjiyi aşağıya çeken sorunlu
çalışanlar vardır. Bunları bazen kalabalık içerisinden seçip almak kolay olmaz
ama çalışma gücüne verdikleri zarar inanılmaz derecede yüksektir. Bir virüs
düşünün, bilgisayarın arka planında sürekli çalışıp programların çalışmasını
aksatan. İşte bu tipte çalışanlarda aynı gıdayla beslenir, tıpkı bir virüs gibi
çalışılanları enerjilerini gün be gün aşağıya çeker.
Peki kimdir bu
insanlar? Bu insanlar aşağıdaki davranışları alışkanlık haline getirmiş olan
çalışma arkadaşlarımızdır.
• Sürekli
şikayet edecek bir şey bulur, çalışma arkadaşlarının hatalarını abartır.
• Dedikodu
yapmayı işinin bir parçası görür,
• İş
arkadaşlarının peşinden konuşur,
• Müdürünün
görevlerini
küçümser, hiç bitmeyecek bir şekilde her yaptığını eleştirir,
Bu davranışların
psikoterapi, din veya beyin nakli ile çözülebileceğini biliyoruz, ama bugün
müdürlerin psikolog, imam veya bir beyin cerrahı olmadığı gibi de dramatik bir
bilgi var elimizde. Sonuçta yine de bu çalışanların üstesinden gelmeyi başarmak
zorundadırlar. Bunun için neler yapmalıdırlar, biraz da onlara göz atalım.
Cevabı bulunması gereken 4 önemli soru
Yapılması gerekenler
konusunda ilk olarak İK uzmanının çalışanın davranışıyla ilgili sert
tartışmalardan kaçınması önemli bir noktadır. Sorulması gereken önemli sorular
ise şu şekildedir;
• Çalışanın
standartların dışındaki davranışları nelerdir?
• Çalışanın
bu davranışlarının etkisi nedir?
• Bu
bireysel davranışların kendisiyle beraber çalışanlar üzerinde
bıraktığı etki
nedir?
• Bu
kişi eğer kabul ettiğimiz standartlara göre hareket etseydi,
bunun moral ve
verimliliğimiz konusundaki farkı ne olurdu?
İK uzmanı ilk
olarak kişinin bu davranışlarını belirlemeli ve bundan sonra aynı davranışları
gösterdiği taktirde tolerans gösterilmeyeceğini belirtmelidir.
İnsan doğasında
olduğu üzere çalışanın yaptığı kötü bir davranışlarla ilgili kendisiyle sert
tartışmalardan kaçınırız, ama bu işleri daha da kötüye götürecektir. Mutlaka
kendisiyle bir şekilde konuşmak gerekir.
Bu durumda yapmamız gereken kendisiyle konuşmadan önce bir tartışma hazırlamak.
Tartışma esnasında karşı karşıya kalınabilecek durumlarla ilgili öneriler ise
şöyle:
Ne istediğiniz belli olsun. Genelde
tartışmalarda yapılan yanlışlardan birisi de kişiyle ne istediğimizi
belirtmeden konuşmak. Örneğin; “ Bu davranışını beğenmedim, bunu değiştirmeni
istiyorum” cümlesi çalışan için hiç bir şey ifade etmeyecektir. Onun yerine “
Müşterilerin arkasından bu şekilde konuşman doğru değil. Böyle yaparak müşteri
hizmetlerinde diğer çalışanları da etkiliyorsun. Bundan böyle, müşteri
ilişkileri hakkında yapıcı bir şeyler söylemeyeceksen, hiç konuşma lütfen” gibi
bir cümle ile karşısına çıkmak daha etkili olacaktır.
“biz” demeye çalışın. “bir sorunumuz
var” veya değişikliğe ihtiyacımız var” diyerek konuşmaya başlamalıdır uzman.
Kapsayıcı bu cümlelerle kişi şahsının değil yaptığı eylemin sıkıntı
yarattığının farkına varacaktır. “sen” ile başlayan cümleler genellikle
tartışmayı negatif yönde sonuçlandırmışlardır.
“ama” yerine “ ve” kullan. Genel olarak
bir kişiyi eleştirmeden önce onun iyi yaptığı bir işi de söyleriz ki kişiyi
tamamen kaybetmeyelim. Bu anlamca olumlu ve olumsuz iki cümleyi birbirine
bağlamak için de sürekli “ama” bağlacını kullanırız. Kullanmamız gereken daha
etkili bir bağlaç var o da “ve” bağlacıdır. Örneğin; “Gerçekten güzel iş
çıkarıyorsun ve seninle müşterilere daha fazla saygı konusunda da konuşalım
biraz.”
Ben de yazar olmak istiyorum!
Eger sizler de blogumuzda yazar olmak ve İK Yönetimi hakkında yazılar yazmak istiyorsanız, yazdığınız yazıları ve mahlasınızı kocaoglubaris@hotmail.com adresine e-mail gönderin. Yayınlayalım.