- Anasayfaya dön »
- 360 derece Yetkinlik Geri bildirim Anketi , anket , çalışan anketi , Nabız yoklama anketi »
- Çalışan Anketi
Yazan : Unknown
2 Mart 2015 Pazartesi
Bir organizasyonda uzun süreli çalışmış olan herkesin
başından mutlaka iş yeriyle ilgili doldurulması gereken bir anket geçmiştir.
Daha önceleri Geri bildirim Anketi de deniliyordu. Şirketin organizasyon birimi
tarafından gerçekleştirilir ve insanları kurumun bir parçası olarak gelişime ve
değişime dahil etmeyi amaçlardı. Bu görev günümüzde İK departmanları tarafından
yürütülmektedir
Oluşum fikri aslında gayet basittir, çalışanlara bazı
alanlarda farklı sorular yöneltilir; “İşinden
memnun musun?” “Yönetimden memnun
musun?” ,“Çalışma ortamı motive edici
midir?” vb. gibi daha çok memnuniyeti ölçmeye çalışan sorular sorulur. Kurumların
önemli kurallarından birisi de çalışanlarını memnun etmektir, bu sebeple
müşteriler gibi çalışanlarında memnuniyeti bu gibi anketlerle araştırılır. Anketlerin
en kilit noktası ise çıkan sonuçları çalışanlarla paylaşıyor olmaktır, aksi
takdirde yapılan çalışma önemini büyük ölçüde yitirecektir.
Anketlerin ana fikri sadece yöneticileri değil çalışanları da
organizasyonun bir parçası yapmaktır. Gerçekleştirilme şekli ise günümüzde
artık daha çok mail yolu ile sağlanır, içerisinde anketin bulunduğu web sayfası
linki çalışanlara mail aracılığıyla gönderilir ve bu anketi doldurmaları
istenir. Sonra bu sonuçlar çalışanlarla paylaşılır ve onlardan geri bildirimler
alınarak değerlendirme yapılır. Kurumun eksik yönlerini nasıl pozitife çekeceği
konusunda karar verilir.
Nasıl bir anket olmalıdır?
Öncelikle amacımızı belirlemeliyiz; “anketin konusu ne olmalıdır?” sorusu ilk sorulacak soru olarak ortaya
çıkar. Anketler iş, yönetici, kariyer fırsatları, iletişim vb. gibi konular
üzerinde yoğunlaşabilir. Konuyu açık bir şekilde belirlersek anket içerisindeki
soruları da daha kolay belirleriz. Soruların her çalışan tarafından açık bir
şekilde anlaşılır olması gerekir. Her soruyu herkes anlamayabilir, o yüzden
çalışanların diline inip soruları terimlerden arındırmak lazım. Sonuçları sunmak için de istatistiki veriler
kullanılır, bu şekilde sonuçlar daha çabuk bir şekilde anlaşılır. Benchmarket
karşılaştırması yapılarak da sonuçlar paylaşılabilir. Ülkedeki genel sonuçlar
ile kurumun sonuçları karşılaştırılır. Bazı zamanlarda ise hiç bir
karşılaştırma yapmadan direk sonuca odaklanmak da yine bir başka sonuç inceleme
şekli olarak karşımıza çıkar.
Sonuçlar bir bakıma aslında anketin en önemli noktalarından
birisidir, yalnızca elde edilen çıktılar ile belirli değerlendirmeler yapılır.
Eğer bu sonuçlar yanlış okunursa, ne yapılacağı da bilinmez ve araştırma boşa
yapılmış olur. Bu noktada sonuçları doğru okumak gerekir, fakat herkes
sonuçları doğru okuyamaz. İstatistikleri
doğru okumak için oranın coğrafi, ekonomik, sosyal ve politik koşulları
hakkında bilgi sahibi olmak gerekir. Örneğin; Latin Amerika’da yaşayan
insanların bir çoğu daha fazla pozitif eğilimli oldukları için bunu cevaplarına
yansıtacaklardır. Aynı pozitivizmi Asya haklarından beklemek doğru
olmayacaktır. Bunlar anketin sonuçlarını doğrudan etkileyen dış etmenlerden
sadece birisidir. Sonuçları okumanın bir çok yolu vardır ama en önemlisi ise
şirketin geçmişte yaptığı aynı anketle yapılan karşılaştırmadır, çünkü şirket
bu şekilde geçen sürede ne kadarlık bir aşama kaydettiğinin farkına varır.
Takip Süreci
Anket sonuçlarının şirket çalışanlarıyla paylaşılmasının
önemli bir konu olduğunu söylemiştik. Bazı şirketler anket sonuçları olumsuz
olsa dahi çalışanlarıyla bu sonuçları paylaşır. Kurumda böyle bir kültürün
olması, çalışanlar içinde de kuruma güven duyulmasını sağlar, kurum
çalışanlarının saygısını kaybetmemiş olur. Ayrıca sonuçları kendisiyle
paylaşılmayan anketin bir dahaki sefere aynı çalışanlar tarafından özenli bir
şekilde doldurulması fazlaca iyimser olur. Anket sonuçları genelde yukarıdan
aşağı giden bir hiyerarşi izlenerek çalışanlarla paylaşılır, önce yönetim
kurulu ve yöneticiler daha sonra çalışanlar görürler. Bu anketlerin sonucunda
her birim ve her departman kendi dersin çıkarır ve ona göre ayrı ayrı
raporlarını hazırlar. Bu noktada şirketin ölçeğine göre ortaya birçok rapor
çıkabilir. Bütün çalışanlar bu raporlar sonucunda ortak bir eyleme geçirilir.
Anketler izole bir şekilde yapılmalıdır ve yapılmadan önce
de bir karar süreci olmalıdır.Bazı konular herkesi ilgilendirmeyebilir, her
seviyedeki çalışan tarafından aynı anketin cevaplandırılması her zaman gerek
duyulan bir araştırma olmayabilir.Anketlerin aslına hedeflerle bir ilişki
içerisinde olduğunu bilmek gerekir. Hedefleri anket sonuçlarını aldıktan sonra
koyarız veya revize ederiz. Bu hedeflere ulaşmak için de ileri de yine bir
anket yapar, sonuçlarını değerlendirir ve yeni hedefler belirleriz. Benchmarket
ile sonuçları karşılaştırmanın genel bir yaklaşım olduğunu söyledik, ama bunun
tamamen yeterli olduğunu söylemek doğru olmaz.
360 derece Yetkinlik Geri bildirim Anketi
360 derece Yetkinlik Geri bildirim Anketi, liderin
yöneticilik becerilerine ayna tutar. Bu ölçek aracılığıyla, yöneticiler
kendileri ve birlikte çalıştıkları kişiler (üstleri, eşitleri ve astları)
tarafından temel yöneticilik becerileri açısından 360° değerlendirilir.
Yöneticinin kendisini nasıl gördüğüyle başkalarının onu nasıl gördüğü arasında
ortaya çıkabilecek farklar, yöneticinin kendisini daha gerçekçi bir
perspektifte değerlendirmesine ve kendisini sorgulamasına imkan verir.
Yararları
Yönetici temel
yöneticilik becerileri açısından kendini değerlendirir.
Birlikte çalıştığı
çeşitli kademelerdeki kişiler tarafından nasıl görüldüğüne ilişkin geri bildirim
alır.
Kendini daha
gerçekçi tanıma ve güçlü yanları ile geliştirmesi gereken yanlarını görme
imkanı bulur.
Geliştirmesi
gereken yanlarına ilişkin bir gelişme planı oluşturur.
Katılması gereken
eğitim programlarını ihtiyaçları doğrultusunda değerlendirerek kazanımlarını
artırır.
Ekibiyle olan
iletişim ve iş birliğini geliştirir.
Değerlendirilen
birey üzerinde olumsuz etki yaratmaz, kişilik haklarına karşı duyarlıdır.
Raporlandırma ve uygulama özellikleri
Türkiye'nin her
yerinden internet üzerinde uygulama ve değerlendirme kolaylığı verir.
Toplu
uygulamalarda kâğıt-kalem uygulaması kolaylığı sunar.
15- 20 dakikada
tamamlanma imkanı
Doldurulduğu anda
raporlama imkanı
Kurum
yetkinliklerine özel hazırlanma imkanı
Uygulama alanları
İş liderleri
değerlendirme programları
Yönetici gelişim
programları
Nabız yoklama anketi
Kurumlarda Nabız
yoklama anketi kurumun kültürünün, ikliminin ve çalışanlarının iyi olmalarını
tarif etmek veya araştırmak için yapılan bir ankettir. Bu tarz anketler bir
kurumda veya bir iş grubunda çalışan işçilerin vaziyetlerini ölçmek için
kullanılır. Limitli sayıda soru sorulur veya sınırlı sayıda çalışandan alınan
bilgiler toplanır. Amaç tek bir istatistik oluşturmaktır ve oluşan
organizasyonel eğilimi takip etmektir.Yönetim kuruluna bildirilir sonuçlar,
çalışanlarla paylaşılmaz. Kurumun önündeki fırsatlar ve Yönetim Kurulunun
yorumları hakkındadır. Yılda 2 defa veya daha fazla yapılabilir, çünkü sadece
belirli sayıda seçilmiş çalışanlara sorular sorar.
Kaynakça:
*http://www.baltas-eksen.com/is-lideri-geribildirim-anketi.html
*http://www.tnsemployeesurveys.com/pulse-spot-surveys
*http://www.armintrost.de/home.html
Ben de yazar olmak istiyorum!
Eger sizler de blogumuzda yazar olmak ve İK Yönetimi hakkında yazılar yazmak istiyorsanız, yazdığınız yazıları ve mahlasınızı kocaoglubaris@hotmail.com adresine e-mail gönderin. Yayınlayalım.