Yazan : Unknown 2 Mart 2015 Pazartesi

Bir organizasyonda uzun süreli çalışmış olan herkesin başından mutlaka iş yeriyle ilgili doldurulması gereken bir anket geçmiştir. Daha önceleri Geri bildirim Anketi de deniliyordu. Şirketin organizasyon birimi tarafından gerçekleştirilir ve insanları kurumun bir parçası olarak gelişime ve değişime dahil etmeyi amaçlardı. Bu görev günümüzde İK departmanları tarafından yürütülmektedir





Oluşum fikri aslında gayet basittir, çalışanlara bazı alanlarda farklı sorular yöneltilir; “İşinden memnun musun?” “Yönetimden memnun musun?” ,“Çalışma ortamı motive edici midir?” vb. gibi daha çok memnuniyeti ölçmeye çalışan sorular sorulur. Kurumların önemli kurallarından birisi de çalışanlarını memnun etmektir, bu sebeple müşteriler gibi çalışanlarında memnuniyeti bu gibi anketlerle araştırılır. Anketlerin en kilit noktası ise çıkan sonuçları çalışanlarla paylaşıyor olmaktır, aksi takdirde yapılan çalışma önemini büyük ölçüde yitirecektir.

Anketlerin ana fikri sadece yöneticileri değil çalışanları da organizasyonun bir parçası yapmaktır. Gerçekleştirilme şekli ise günümüzde artık daha çok mail yolu ile sağlanır, içerisinde anketin bulunduğu web sayfası linki çalışanlara mail aracılığıyla gönderilir ve bu anketi doldurmaları istenir. Sonra bu sonuçlar çalışanlarla paylaşılır ve onlardan geri bildirimler alınarak değerlendirme yapılır. Kurumun eksik yönlerini nasıl pozitife çekeceği konusunda karar verilir.

Nasıl bir anket olmalıdır?


Öncelikle amacımızı belirlemeliyiz; “anketin konusu ne olmalıdır?” sorusu ilk sorulacak soru olarak ortaya çıkar. Anketler iş, yönetici, kariyer fırsatları, iletişim vb. gibi konular üzerinde yoğunlaşabilir. Konuyu açık bir şekilde belirlersek anket içerisindeki soruları da daha kolay belirleriz. Soruların her çalışan tarafından açık bir şekilde anlaşılır olması gerekir. Her soruyu herkes anlamayabilir, o yüzden çalışanların diline inip soruları terimlerden arındırmak lazım.  Sonuçları sunmak için de istatistiki veriler kullanılır, bu şekilde sonuçlar daha çabuk bir şekilde anlaşılır. Benchmarket karşılaştırması yapılarak da sonuçlar paylaşılabilir. Ülkedeki genel sonuçlar ile kurumun sonuçları karşılaştırılır. Bazı zamanlarda ise hiç bir karşılaştırma yapmadan direk sonuca odaklanmak da yine bir başka sonuç inceleme şekli olarak karşımıza çıkar.

Sonuçlar bir bakıma aslında anketin en önemli noktalarından birisidir, yalnızca elde edilen çıktılar ile belirli değerlendirmeler yapılır. Eğer bu sonuçlar yanlış okunursa, ne yapılacağı da bilinmez ve araştırma boşa yapılmış olur. Bu noktada sonuçları doğru okumak gerekir, fakat herkes sonuçları doğru okuyamaz.  İstatistikleri doğru okumak için oranın coğrafi, ekonomik, sosyal ve politik koşulları hakkında bilgi sahibi olmak gerekir. Örneğin; Latin Amerika’da yaşayan insanların bir çoğu daha fazla pozitif eğilimli oldukları için bunu cevaplarına yansıtacaklardır. Aynı pozitivizmi Asya haklarından beklemek doğru olmayacaktır. Bunlar anketin sonuçlarını doğrudan etkileyen dış etmenlerden sadece birisidir. Sonuçları okumanın bir çok yolu vardır ama en önemlisi ise şirketin geçmişte yaptığı aynı anketle yapılan karşılaştırmadır, çünkü şirket bu şekilde geçen sürede ne kadarlık bir aşama kaydettiğinin farkına varır.

Takip Süreci


Anket sonuçlarının şirket çalışanlarıyla paylaşılmasının önemli bir konu olduğunu söylemiştik. Bazı şirketler anket sonuçları olumsuz olsa dahi çalışanlarıyla bu sonuçları paylaşır. Kurumda böyle bir kültürün olması, çalışanlar içinde de kuruma güven duyulmasını sağlar, kurum çalışanlarının saygısını kaybetmemiş olur. Ayrıca sonuçları kendisiyle paylaşılmayan anketin bir dahaki sefere aynı çalışanlar tarafından özenli bir şekilde doldurulması fazlaca iyimser olur. Anket sonuçları genelde yukarıdan aşağı giden bir hiyerarşi izlenerek çalışanlarla paylaşılır, önce yönetim kurulu ve yöneticiler daha sonra çalışanlar görürler. Bu anketlerin sonucunda her birim ve her departman kendi dersin çıkarır ve ona göre ayrı ayrı raporlarını hazırlar. Bu noktada şirketin ölçeğine göre ortaya birçok rapor çıkabilir. Bütün çalışanlar bu raporlar sonucunda ortak bir eyleme geçirilir.

Anketler izole bir şekilde yapılmalıdır ve yapılmadan önce de bir karar süreci olmalıdır.Bazı konular herkesi ilgilendirmeyebilir, her seviyedeki çalışan tarafından aynı anketin cevaplandırılması her zaman gerek duyulan bir araştırma olmayabilir.Anketlerin aslına hedeflerle bir ilişki içerisinde olduğunu bilmek gerekir. Hedefleri anket sonuçlarını aldıktan sonra koyarız veya revize ederiz. Bu hedeflere ulaşmak için de ileri de yine bir anket yapar, sonuçlarını değerlendirir ve yeni hedefler belirleriz. Benchmarket ile sonuçları karşılaştırmanın genel bir yaklaşım olduğunu söyledik, ama bunun tamamen yeterli olduğunu söylemek doğru olmaz.

 



360 derece Yetkinlik Geri bildirim Anketi


360 derece Yetkinlik Geri bildirim Anketi, liderin yöneticilik becerilerine ayna tutar. Bu ölçek aracılığıyla, yöneticiler kendileri ve birlikte çalıştıkları kişiler (üstleri, eşitleri ve astları) tarafından temel yöneticilik becerileri açısından 360° değerlendirilir. Yöneticinin kendisini nasıl gördüğüyle başkalarının onu nasıl gördüğü arasında ortaya çıkabilecek farklar, yöneticinin kendisini daha gerçekçi bir perspektifte değerlendirmesine ve kendisini sorgulamasına imkan verir.



Yararları

   
   Yönetici temel yöneticilik becerileri açısından kendini değerlendirir.
    Birlikte çalıştığı çeşitli kademelerdeki kişiler tarafından nasıl görüldüğüne ilişkin geri bildirim alır.
    Kendini daha gerçekçi tanıma ve güçlü yanları ile geliştirmesi gereken yanlarını görme imkanı bulur.
    Geliştirmesi gereken yanlarına ilişkin bir gelişme planı oluşturur.
    Katılması gereken eğitim programlarını ihtiyaçları doğrultusunda değerlendirerek kazanımlarını artırır.
    Ekibiyle olan iletişim ve iş birliğini geliştirir.
    Değerlendirilen birey üzerinde olumsuz etki yaratmaz, kişilik haklarına karşı duyarlıdır.



Raporlandırma ve uygulama özellikleri


    Türkiye'nin her yerinden internet üzerinde uygulama ve değerlendirme kolaylığı verir.
    Toplu uygulamalarda kâğıt-kalem uygulaması kolaylığı sunar.
    15- 20 dakikada tamamlanma imkanı
    Doldurulduğu anda raporlama imkanı
    Kurum yetkinliklerine özel hazırlanma imkanı

Uygulama alanları


    İş liderleri değerlendirme programları
    Yönetici gelişim programları
    Ekip oluşturma programlarında, güçlü ve gelişmesi gereken yönleri belirlemek için


Nabız yoklama anketi


Kurumlarda Nabız yoklama anketi kurumun kültürünün, ikliminin ve çalışanlarının iyi olmalarını tarif etmek veya araştırmak için yapılan bir ankettir. Bu tarz anketler bir kurumda veya bir iş grubunda çalışan işçilerin vaziyetlerini ölçmek için kullanılır. Limitli sayıda soru sorulur veya sınırlı sayıda çalışandan alınan bilgiler toplanır. Amaç tek bir istatistik oluşturmaktır ve oluşan organizasyonel eğilimi takip etmektir.Yönetim kuruluna bildirilir sonuçlar, çalışanlarla paylaşılmaz. Kurumun önündeki fırsatlar ve Yönetim Kurulunun yorumları hakkındadır. Yılda 2 defa veya daha fazla yapılabilir, çünkü sadece belirli sayıda seçilmiş çalışanlara sorular sorar.

Kaynakça:
*http://www.baltas-eksen.com/is-lideri-geribildirim-anketi.html
*http://www.tnsemployeesurveys.com/pulse-spot-surveys
*http://www.armintrost.de/home.html




Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Ben de yazar olmak istiyorum!

Eger sizler de blogumuzda yazar olmak ve İK Yönetimi hakkında yazılar yazmak istiyorsanız, yazdığınız yazıları ve mahlasınızı kocaoglubaris@hotmail.com adresine e-mail gönderin. Yayınlayalım.

- Copyright © Tek sermayemiz, kendimiz - - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -