- Anasayfaya dön »
- change , çözme , değişim , değişim yönetimi , dondurma , Kurt Lewin , refreeze , unfreeze »
- Değişim Yönetimi
Yazan : Unknown
6 Mart 2015 Cuma
Değişim bir kurumun ölçeğine, geçmişine ve
faaliyet gösterdiği sanayi koluna bakmazsın yaygın bir şekilde karşı karşıya
kaldığı önemli bir konudur.
Dünyamız hızlı bir şekilde değişiyor ve kurumlarda
buna ayak uydurarak değişmek zorundadırlar. Değişim konusuna gereken önemi
veren kurumlar bu işten gereken faydayı sağlarken, buna direnenler ise adeta
yaşam mücadelesi vermektedirler.
Değişim
yönetimi kelimesi günümüzde
kurumların en fazla kullandığı kelimelerden olmuştur. Buna rağmen, kurumların
değişimi nasıl yönettiği(nasıl başarı yakaladığı) işi doğasına, değişime ve
buna dahil olanlara bağlı olarak değişiklik gösterebilir. Önemli bir diğer
noktası ise insanların bu değişim sürecini nasıl anlayıp benimsedikleriyle
ilgilidir.
Organizasyonel değişimleri anlamak için önemli bir
model Kurt Lewin tarafından gerçekleştirildi ve günümüzde, geçerliliğini
korumaktadır. Geliştirdiği model Çözme(Unfreeze)-
Değişim(Change)- Dondurma(Refreeze) olarak 3 aşamalı bir bir
işlemden oluşur. Sosyal bilimci olduğu kadar iyi bir fizikçi olarak da tanınan Lewin organizasyonel değişimi buz
kütlesinin yapısının değişimiyle açıklamıştır.
Lewin Modeli’ni anlamak
Eğer elinizde bir buz küpü var ve siz bunu huni
şeklinde bir buza dönüştürmek istiyorsunuz. Ne yapmanız gerekir? İlk olarak
buzu eritmeniz gerekir ki üzerinde bir değişiklik yapabilesiniz(çözme). Sonra
eriyen suyu oluşturmak istediğiniz kalıba sokar(değişim). Ve son olarak oluşan
bu kalıbın donmasını beklersiniz(dondurma).
Değişimin birbirinden farklı aşamalardan
oluştuğunun farkına vararak bakılırsa, geçiş için nasıl bir plan yapılması
gerektiği rahatlıkla ortaya konulabilir. Büyük bir çoğunlukla, insanlar
değişime tamamen gözleri kapalı gidiyorlar ve bu da daha fazla karmaşa ve kaos
getiriyor.
Değişim sürecine başlamadan önce mutlaka değişimin
neden gerekli olduğunu anlamaya gerekir. Lewin’in de dediği, “Değişim için
gerekli motivasyon, değişim sürecine başlanılmadan önce yaratılmalıdır.” Bu
değişim başlangıcı olan çözme işlemidir.
Çözme(Unfreeze)
Değişim ilk safhası yeni bir işletim yolu inşa
etmeden önce mevcut statükonun yok edilmesinin dahil olduğu, organizasyonu
değişimin gerekli olduğunun kabulüne hazırlamayı içerir. Anahtar nokta ise mevcut gidişatın neden devam
ettirilemeyeceği içeren zorlayıcı mesajı geliştirmektir. Bunun en kolay yolu
değişime dahil olacaklara bazı somut veriler göstermektir; düşen satış
gelirleri, zayıf finansal sonuçlar, kaybedilen müşteri memnuniyeti, anketler vb
gibi. Bu şekilde gösterildiğinde büyük olasılıkla bütün paydaşlar değişimi
kabul edecektir.
Kurumu değişime başarılı bir şekilde hazırlamak
için, organizasyonun tam merkez noktasını hedef almanız gerekir; insanları oluşturan
inançları, değerleri, davranışları ve alışkanlıklarıyla mücadele etmeniz
gerekir. Bina ile bir benzerlik kurabiliriz; binanın mevcut dayanağını üzerine
iyi araştırma yapmak ve hazırlanmak gerekir, bina üzerine yıkılacak yeni
katları desteklemeyebilir; eğer bu hazırlık yapılmazsa binanın tamamı çökme
riski taşır.
Değişimin bu süreci genellikle en zor ve en
stresli olan bölümüdür. Değişime dahil olacak tüm paydaşları ve değişecek olan
sistemi dengede tutmanız gerekir. Yaptıklarınız bazen insanlar da ters tepkiler
oluşturabilir bu yüzden büyük sıkıntılar yaşanabilir, ama bu sürecin normal
işleyişinin bir göstergesidir.
Organizasyonu kendi merkezinin yeniden
incelenmesine zorlamakla, dönüşünde güçlü bir motivasyona sahip yeni bir
kararlılık inşa edecek, kontrol altına alınmış
bir kriz yaratmış olursunuz. Bu
motivasyon olmaksızın önemli bir
değişime sebebiyet verecek katılımı elde edemezsiniz.
Değişim (Change)
Çözme aşaması bir belirsizlik yaratırken, değişim
süreci ise insanların bu belirsizliklerini çözmeye başlayacakları ve bunun için
yeni yollar arayacağı bir süreçtir. İnsanlar harekete geçmeye inanacak ve
kendilerini yeni bir limana sürükleyecek yelkene yol açacaklar.
Çözme sürecinden değişim sürecine olan geçiş
kesinlikle bir gecede olup bitecek bir şey değildir; insanların yeni bir yola
girecek olmalarına olan bağlılıklarını oluşturmak ve değişime aktif bir şekilde katkı sunmaları
zaman alacaktır.
Değişikliği kabul etmek ve başarılı bir değişime
katkı sunmak için insanların bu değişimin kendilerine nasıl bir fayda
sağlayacağını anlamaları gerekir. Kimse değişimin sadece gerekli bir şey olduğu
ve sadece şirketin faydasına olacağını bilerek değişimde rol almak için sıraya
girmez. Bu değişim sürecinin yaygın gizli bir tehlikesidir. Ayrıca mevcut
durumdan faydalanan bazı insanlar değişimden büyük bir yara alacaklardır.
Bunların değişimin getireceği faydaları anlamaları uzun bir süre alabilir. Bu
durumları tahmin etmek ve iyi yönetmek gerekir.
Zaman ve iletişim, meydana gelecek değişimi
başarıya taşıyabilecek iki önemli faktördür. İnsanların bu değişimi anlamaları
için zamana ihtiyaçları vardır ve geçiş dönemi boyunca kuruma sıkıca bağlı
olduklarını hissetmeleri gerekir.
Dondurma (Refreeze)
Değişimler şekillenmeye başlayınca ve insanlar
yeni çalışma yollarını kanıksayınca. Kurum dondurma için hazır durumdadır. Dondurma süreci aynı zamanda insanlara ve
kurumlara değişimleri içselleştirmeleri için yardımcıdır. Yani bu şu demektir;
değişimlerin kurumsallaştırılması ve bundan sonra her iş gününde kullanıyor
olmasını dondurma süreci kesinleştirir. Bu yeni stabil durum sayesinde çalışanlar
da yeni iş üsluplarında kendilerini daha güvende ve rahat hissederler.
Değişen her dünyada yeni bir stabil durum duygusu
yaratma gerçeği sık sık sorgulanır hale gelmiştir. Değişim her kurum da olumlu bir
konu olarak gösterilse de, dondurma süreci önemini hala muhafaza etmektedir.
Değişim süreci olmazsa çalışanlar, işlerin nasıl yapılacağı veya hiç bir şeyin
tam kapasitede yerine getirilememesi gibi geçiş tuzaklarına yakalanırlar.
Dondurulmuş bir durumun yokluğunda bir sonraki değişim süreciyle baş etmek
oldukça zordur. Bundan önceki değişikliklerin benimsenmediği bir noktada insanları
yeni bir değişimin gerekliliğine ikna etmek imkansızdır. Değişim sadece değişim
için algılanacak ve gerekli olan motivasyon muhtemelen orada olmayacaktır.
Bu Sistemi kullanmak için Pratik Adımlar
Çözme
1.Neyin değiştirilmesi gerektiğine karar verin.
- Mevcut durumu anlayabilmek için organizasyonu inceleyin.
- Değişimin neden yapılması gerektiğini anlayın
2.Üst yönetimden güçlü bir destek aldığınıza emin
olun
- Kurum içerisinde önemli pozisyonlardaki çalışanlardan destek almak ve onların ne yapacaklarını tanımlamak için mutlaka bir iş paylaşımı analizi yapın.
- Konuyu kurumun en önemli meselelerinden birisi olarak ele alın.
3.Değişim için ihtiyaç yaratın.
- İnsanları değişimin kaçınılmaz olduğu konusundaki mesajlarla harekete geçirin.
- Kanıtlarla bu mesajını destelemek için vizyonunuzu ve stratejinizi kullanın.
- “Niçin” kelimesinin üzerinde durun.
4.Şüpheleri ve merakları anlayın ve yönetin
- Değişimi başlatmak için çalışanların meraklarını ve endişelerini dinleyin
Değişim
1.Sık sık iletişime geçin.
- Değişimin uygulaması ve planlaması için paydaşlarla sık sık iletişim içerisinde olun
- Faydalarını açıklayın.
- Değişimin herkesi tam olarak nasıl etkileyeceğini açıklayın.
- Gelecek olan değişime herkesi hazırlayın.
2.Dedikoduları bertaraf edin.
- Sorulara açık ve dürüst bir şekilde cevap verin.
- Sorunlarla anında ilgilenin.
3.Harekete geçilmesine izin verin.
- Çalışanların sürece dahil olmaları için onlara bir çok fırsatlar sunun.
- Her gün yönlendirme yapacak bölüm yöneticileriniz olsun.
4. İnsanları sürece dahil edin.
- Kısa süreli kazançlar üretmeye bakın, değişime motivasyon sağlamak için.
- Eğer gerekliyse dışsal paydaşlarla iletişim kurum( işçi dernekleri vb.)
Dondurma
1.Değişimi kurum kültürüne demirleyin.
- Değişimi neyin desteklediğini tanımlayın.
- Sürdürülebilir değişimin önündeki engelleri tanımlayın.
2.Değişimi sürdürülebilir kılacak yollar
geliştirin.
- Üst yönetimden destek alın.
- Ödüllendirme sistemi yaratın.
- Geri bildirim sistemi oluşturun.
3. Destek ve eğitimler programları sağlayın.
- Herkesi bilgilendirin ve destekleyin.
4. Başarıyı kutlayın!
Kaynakça:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-6486.2004.00463.x/pdf
http://www.mindtools.com/pages/article/newPPM_94.htm
Ben de yazar olmak istiyorum!
Eger sizler de blogumuzda yazar olmak ve İK Yönetimi hakkında yazılar yazmak istiyorsanız, yazdığınız yazıları ve mahlasınızı kocaoglubaris@hotmail.com adresine e-mail gönderin. Yayınlayalım.